Controlul managerial asigura protejarea si folosirea resurselor financiare si umane in corelare cu atingerea obiectivelor, imbunatatirea fluxului informational si cresterea inteligibilitatii. Este o activitate de prevenire a erorilor si neregulilor, de inlaturare a cauzelor care le determina si de perfectionare a activitatilor controlate.
Scopul controlului managerial este protejarea business-ului prin identificarea riscurilor si a unor potentiale fraude care planeaza asupra societatii.
Obiective:
-
Mentinerea unei contabilitati adecvate;
-
Calitatea informatiilor utilizate;
-
Protejarea documentelor impotriva a doua categorii de fraude: disimularea fraudei si distorsionarea rezultatelor;
-
Desfasurarea activitatilor unei entitati in conformitate cu obligatiile impuse de legi si regulamente;
-
Respectarea politicilor interne.
Rezultatele principale consta in eliminarea riscurilor la nivelul companiei, evitarea unei fraude la nivel de management si oferirea unei imagini fidele in fata actionariatului.
Cand este recomandat ca o societate sa utilizeze controlul managerial?
Exista diverse motive pentru care o societate poate considera ca este nevoie pentru un astfel de control. Printre cele mai justificate: cifra de afaceri anuala depaseste un milion de euro si exista un minim de 100 de angajati, societatea este pe actiuni, exista un flux mare de productie sau societatea este supusa auditarii statutare.
Identificarea Riscurilor
Orice conducator al unei companii trebuie ca intr-un anumit moment (de succes sau declin, in functie de contextul fiecaruia) sa analizeze activitatea de care raspunde pentru a asigura succesul afacerii, a imbunatati activitatile departamentelor constant sau pentru a evita o viitoare criza in cadrul companiei, iminenta in situatia in care nu au loc schimbarile necesare.
1. Riscul de piata
Orice studiu al pietei ar efectua o societate nu poate afla cu precizie daca tot ce va produce se va si vinde. Instabilitatea cererii, a vanzarilor, a pretului determina aparitia riscului.
2. Riscul economic (de exploatare)
Activitatea difera de la o ramura la alta, societatile confruntandu-se cu situatii diferite datorita interactiunii unor factori, cum ar fi:
– variabilitatea cererii care face incasarile nesigure;
– fluctuatia preturilor de achizitie a factorilor de productie utilizati influenteaza nivelul costurilor si marimea profitului;
– calitatea activitatii de marketing;
– competenta managerilor reflectata in oportunitatea deciziilor luate.
3. Riscul financiar
Societatile se confrunta in permanenta cu un risc economic deoarece nu au un control satisfacator asupra veniturilor viitoare.
4. Riscul datorat schimbarilor in tehnologie
Deoarece evolutia tehnologiei are un rol atat de important in activitatea concurentiala, anticiparea schimbarilor in acest domeniu poate imbunatati pozitia unei societati pe piata.
5. Riscul valutar
Societatile care folosesc devize pentru desfasurarea activitatii lor, se expun riscului valutar. Acesta se manifesta sub forma posibilitatii inregistrarii unor pierderi, fie ca urmare a pastrarii sau incasarii unei valute, fie datorita efectuarii sau numai a proiectarii realizarii de operatiuni de schimb valutar la o data ulterioara predeterminata.
6. Risc de dobanda
Dobanzile care sunt percepute pentru creditele acordate rareori sunt fixe, de cele mai multe ori fiind variabile si modificate anual sau la intervale mai scurte.
7. Riscul comercial
Pe parcursul derularii contractului comercial pot aparea atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator o serie de riscuri:
– riscul privind bonitatea partenerilor comerciali;
– riscul privind negocierea neurmata de incheierea contractului;
– riscul de pret;
– riscul valutar;
– riscul in transporturi.
8. Riscul politic
Riscurile politice se refera la schimbarile care pot modifica radical mediul social-economic in care societatea isi desfasoara activitatea.
9. Riscul in marketing
Analiza riscului in marketing se aplica cu scopul de a lua decizii care sa limiteze riscul in domenii complexe cum sunt: lansarea produselor noi, investitiile, perfectionarea produselor, etc.
10. Riscul sistemic
Riscul sistemic apare din interactiunea comportamentelor individuale, dar afecteaza toti agentii ca urmare a unor externalitati negative. Acesta este definit ca fiind: „o defectiune locala (la o societate sau pe un segment al pietei) care sa genereze dificultati generalizate la alte firme, pe alte piete sau in sistemul financiar, in ansamblul sau.”
11. Riscul de faliment (insolvabilitate)
Un obiectiv major al diagnosticului financiar in aprecierea starii de sanatate financiara a societatii il constituie evaluarea riscurilor ce ii insotesc activitatea, din care unele semnaleaza vulnerabilitatea, iar altele prefigureaza falimentul (insolvabilitatea) ce ameninta supravietuirea.
“10 Amenintari” in cazul neevaluarii riscurilor:
-
Amplasarea gresita a afacerii – aceasta tine de politica de marketing: presupune nepromovarea unor reclame corecte si nealegerea unei piete favorabile desfacerii produsului.
-
Prea mult capital in active fixe – eficienta utilizarii activelor fixe este scazuta.
-
Lipsa de capital – s-au facut investitii prea mari in active fixe si nu mai exista suficient capital circulant pentru continuarea procesului de productie.
-
Probleme cu creditele – nu exista resurse pentru rambursarea datoriilor.
-
Proasta gestionare a stocurilor – dublarea vanzarilor nu implica dublarea stocurilor. Stocurile vor creste numai de 1/4 ori.
-
Expansiune necontrolata – se lanseaza produse pe o piata care nu a fost cercetata in prealabil.
-
Capitalizare neadecvata – este determinata de riscul activitatii. Daca riscul este mare, dividendele cerute de investitori vor fi mari. Din profitul obtinut se platesc dividendele si partea investita va fi mica.
-
Lipsa de experienta si de calificare – nu exista interes pentru ridicarea gradului de pregatire profesionala a celor angajati.
-
Probleme cu resursele umane – daca activitatea merge prost, personalul va fi tentat sa isi gaseasca alt loc de munca.
-
Birocratia – aceasta se gaseste in activitatile ale caror rezultate nu mai sunt satisfacatoare.
Din analizarea acestor amenintari reiese faptul ca una deriva din cealalta ca un efect de propagare in lant.
Linia de business a Controlului managerial a fost conturata de CV Expert Contabil in perioada pandemiei, in urma expertizei cu societatile mari, de la SRL-uri cu peste 500 angajati la marile SA-uri cu cifra de afaceri de milioane de euro. Certificarea calitatii managementului intern, verificarea situatiilor financiare, a salarizarii, aplicarea si implementarea corecta a procedurilor, eliminarea riscurilor, evitarea unei fraude la nivel de management sunt cateva din aspectele pe care le cuprindem in analiza. Mai mult de 30% din aceste entitati juridice intampina dificultati pe aceste ramuri.