1. MICROINTREPRINDERI

Conform legislatiei in vigoare, din ianuarie 2024 se incadreaza la regimul fiscal al microintreprinderilor doar societatile care indeplinesc urmatoarele conditii cumulative:

  • venituri care compun baza de calcul a impozitului in valoare de maxim 500.000 euro calculati la cursul de la 31.12.2023;
  • societatea are cel putin un salariat cu norma intreaga (sau suma normelor contractelor de munca sa fie echivalentul unei norme intregi);
  • statul sau UTA-uri sa nu fie actionari in societate;
  • societatea sa nu fie in dizolvare urmata de lichidare inregistrata la ONRC/instante judecatoresti;
  • societatea nu are venituri din consultanta mai mari de 20% din total, cu exceptia veniturilor din consultanta fiscala;
  • are asociati sau actionari care detin, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot si este singura persoana juridica stabilita de catre asociati/actionari sa aplice prevederile Titlului III-Impozitul pe veniturile microintreprinderlor din Codul fiscal;
  • societatea a depus in termen situatiile financiare anuale, daca are aceasta obligatie potrivit legii.

Asa cum am mentionat, plafonul pentru incadrarea in categoria microintreprinderilor este 500.000 de euro (2.487.300 lei). Daca in cursul anului 2024 societatea depaseste acest plafon, va trece la impozit pe profit de la data de 1 a primei luni din trimestrul in care a fost depasit plafonul.

O modificare importanta legata de plafon este ca in cazul in care exista intreprinderi legate, plafonul se va calcula prin suma acestora. Ceea ce nu este inca clarificat de ANAF – modalitatea de calcul a plafonului si definitia detinerii indirecte a titlurilor de participare.

O alta schimbare semnificativa in 2024 pentru micro este ca exista doua cote de impozit pe venit, de 1% si 3%, plus conditii suplimentare pentru incadrarea la acest tip de impozit:

a) 1% pentru micro care realizeaza venituri care nu depasesc 60.000 euro (inclusiv) si care nu desfasoara activitatile prevazute la lit. b);

b) 3% pentru microintreprinderile care:

  • realizeaza venituri peste 60.000 euro;
  • desfasoara activitati, principale sau secundare, din urmatoarele domenii:

5821 – Activitati de editare a jocurilor de calculator,

5829 – Activitati de editare a altor produse software,

6201 – Activitati de realizare a softului la comanda (software orientat client),

6209 – Alte activitati de servicii privind tehnologia informatiei,

5510 – Hoteluri si alte facilitati de cazare similare,

5520 – Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata,

5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere,

5590 – Alte servicii de cazare,

5610 – Restaurante,

5621 – Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente,

5629 – Alte servicii de alimentatie n.c.a.,

5630 – Baruri si alte activitati de servire a bauturilor,

6910 – Activitati juridice – numai pentru societatile cu personalitate juridica care nu sunt entitati transparente fiscal, constituite de avocati potrivit legii,

8621 – Activitati de asistenta medicala generala,

8622 – Activitati de asistenta medicala specializata,

8623 – Activitati de asistenta stomatologica,

8690 – Alte activitati referitoare la sanatatea umana.

Important! Societatile care au fost platitoare de impozit pe venit microintreprinderi in 2023 si au trecut la impozit pe profit, nu vor mai putea reveni la acest impozit chiar daca ulterior indeplinesc conditiile.

 

  1. IMPOZIT PE VENIT – SALARII SI CONTRIBUTII SOCIALE

Incepând cu veniturile din ianuarie 2024, avem urmatoarele modificari:

Plafonul de scutire de 10.000 lei/luna pentru salariatii care beneficiaza de facilitati fiscale, din sectorul IT, constructii, agricultura sau din industria alimentara, se va determina proportional cu perioada din luna in care isi desfasoara activitatea la angajatorul la care beneficiaza de ele.

Tichetele de masa si tichetele de vacanta sunt supuse platii CASS.

CASS se aplica si la indemnizația de concediu medical.

Facilitatea pentru abonamentul la sali de sport se acorda in limita a 100 EUR anual.

In categoria sumelor limitate la 33% din salariul de baza lunar se includ si sumele suportate de angajator pentru plasarea copiilor angajatilor in unitati de educatie timpurie (nu mai mult de 1.500 lei/luna pentru fiecare copil).

De asemenea, se exclud din lista veniturilor neimpozabile si se includ in cei 33% neimpozabili sumele acordate angajatilor care desfasoara activitati in regim de telemuncă, in limita plafonului lunar de 400 lei.

 

  1. IMPOZITUL PE PROFIT 2024 – DEDUCERI

Incepand cu exercitiul financiar 2024 se elimina/se reduc o serie de deduceri. Urmeaza sa le enumeram pe cele mai semnificative.

Cheltuielile sociale

Cheltuielile pentru plasarea copiilor angajatilor in unitati de educație timpurie se limiteaza la 1.500 lei/luna pentru fiecare copil si se insumeaza cu celelalte cheltuieli sociale. Suma rezultata se deduce in limita de 5% aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului. Aceeasi situatie se aplica si in cazul burselor private.

 

Sedii

Cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea locuintelor de serviciu sunt deductibile doar in limita corespunzatoare suprafetelor construite prevazute de Legea locuintei nr. 114/1996, iar cota suplimentara de 10% nu se mai adauga.

Cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente unui sediu aflat in locuinta proprietate personala a unei persoane fizice, folosita si in scop personal, corespunzatoare suprafetelor puse la dispozitia contribuabilului, sunt deductibile in proporție de 50%.

Valoarea cheltuielilor de functionare, intretinere si reparatii aferente unui sediu social achizitionat de catre contribuabil in cladiri de locuinte sau in cladiri individuale de locuit, din ansambluri rezidentiale, care nu este utilizat exclusiv in scopul activitatii economice, sunt deductibile in proportie de 50%. Daca sediul social este utilizat in scop personal de catre actionari sau asociati, cheltuielile respective sunt considerate ca fiind efectuate in favoarea acestora si sunt nedeductibile la calculul rezultatului fiscal.

Valoarea caselor de marcat nu se mai deduce din impozit, dar devine cheltuială deductibila.

 

  1. DIVIDENDE

Impozitul pe dividende ramane 8% si in 2024.

Suplimentar fata de impozitul de 8%, trebuie achitat si CASS daca se depaseste plafonul anual de 6 salarii minime (19.800 de lei). Cele 3 plafoane anuale (pentru dividendele pe care le veti obtine in 2024):

  • Plafon 6 salarii – 19.800 lei | CASS = 10% – 1.980 lei

*Pentru dividende in valoare mai mica de 19.800 lei nu se plateste CASS

  • Plafon 12 salarii – 39.600 lei | CASS = 10% – 3.960 lei
  • Plafon 24 salarii – 79.200 lei | CASS = 10% – 7.920 lei.

Declararea contributiei CASS se face in 30 de zile de la plata dividendelor nete, in baza Declaratiei Unice. Plata se va efectua din contul personal al actionarului (nu al societatii) pana pe 25 mai a anului urmator celui de raportare.

 

  1. TVA

In afara de cota standard de 19%, in Romania mai sunt in vigoare 2 cote reduse de TVA: 5% si 9%. Iata modificarile in ceea ce priveste cresterea TVA pentru anumite bunuri sau servicii, valabile din ianuarie 2024:

  • Cota TVA de 9% (crestere de la 5%) pentru livrarea de locuinte care au o suprafata utila de max. 120 mp, exclusiv anexele gospodaresti, a caror valoare nu depaseste suma de 600.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, achizitionate de persoane fizice.
  • Cota TVA de 9% (crestere de la 5%) pentru livrarea de locuinte sociale, livrarea si instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de caldura si alte sisteme de incalzire de inalta eficienta, cu emisii scazute.
  • Cota TVA de 9% (crestere de la 5%) pentru accesul la evenimente sportive, balciuri, parcuri de distractii si parcuri recreative, ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9321 si 9329.
  • Cota TVA de 19% (crestere de la 5%) pentru livrarea alimentelor de inalta valoare calitativa – produse montane, eco, traditionale, autorizate de Ministerul Agriculturii; dreptul de utilizare a facilitatilor sportive ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311 si 9313, in scopul practicarii sportului si educatiei fizice (altele decat cele scutite de taxa).
  • Cota TVA de 19% (crestere de la 9%) pentru livrarea de bere fara alcool si de alimente cu zahar adaugat, al caror continut total de zahar este de minimum 10g/100g produs (altele decat cozonacul si biscuitii) precum si bauturile nealcoolice din intreaga categorie NC 2202.

 

  1. ACCIZE

Incepand cu 2024 se datoreaza noi accize nearmonizate pentru:

  • bauturi nealcoolice cu zahar adaugat pentru care nivelul total de zahar este cuprins intre 5 g-8 g/100 ml;
  • bauturi nealcoolice cu zahar adaugat pentru care nivelul total de zahar este peste 8 g/100 ml.

*Prin zahar adaugat se intelege zahar din trestie, zahar brun, zaharoza cristalina, zahar invertit, dextroza, melasa, zaharuri din miere, siropuri, cum ar fi sirop de malt, sirop de fructe, sirop de malt de orez, sirop de porumb, sirop de porumb bogat in fructoza, sirop de artar, sirop de glucoza, glucoza-fructoza, fructoza, zaharoza, glucoza, lactoza, lactoza hidrolizata si galactoza adaugate ca ingrediente, zaharuri in nectaruri, cum ar fi nectarul de flori de cocos, nectarul de curmale, nectarul de agave, zaharuri din sucurile de fructe neindulcite, concentrat de suc de fructe, zaharuri din piureuri de fructe si dulceata.

Exigibilitatea accizelor intervine:

  • la data receptionarii produselor provenite din achizitii intracomunitare;
  • la data efectuarii formalitatilor de punere in libera circulatie a produselor provenite din operatiuni de import;
  • la data vanzarii pe piata interna a produselor provenite din productia interna.

 

  1. E-FACTURA

Incepand cu 1 ianuarie 2024, societatile au obligatia sa transmita facturile emise in sistemul national RO e-Factura, facturarea electronica fiind obligatorie pentru toate tranzactiile efectuate intre persoanele impozabile stabilite pe teritoriul Romaniei.

Toate informatiile de baza si detalii legate inclusiv de modalitatea de utilizare a sistemului RO e-factura le gasiti in acest material:

https://www.cv-expertcontabil.ro/e-factura-informatii-utile/

 

  1. e-Transport

La finalul anului 2023, OUG 115/2023 a introdus obligatia declararii in e-Transport a oricarui transport rutier international de bunuri ce sunt importate din afara UE, cumparate din UE,  exportate in afara UE sau vandute in alt stat membru. Ca si in cazul e-Factura, ANAF trebuie sa revina cu niste clarificari.

Un alt aspect important il reprezinta obligatiile transportatorilor. Acestia trebuie sa echipeze vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicatii care utilizeaza tehnologii de pozitionare si transmisie de date prin satelit, pe care este instalat software-ul Centrului National pentru Informatii Financiare, precum si sa asigure pe durata traseului transferul datelor curente de pozitionare a vehiculelor de transport care fac obiectul declaratiei. De asemenea, se instituie obligatia conducatorului vehiculului de transport sa porneasca dispozitivul de pozitionare inainte de inceperea transportului pe teritoriul national, respectiv sa opreasca dispozitivul de pozitionare numai dupa livrarea bunurilor la locul de livrare declarat sau dupa parasirea teritoriului national.

Nerespectarea acestor noi obligatii atrage amenzi cuprinse intre 20.000 si 100.000 lei, care vor intra in vigoare de la 1 iulie 2024.

Recommended Posts
0